Podvěsná doprava
Podvěsná doprava je systém rychlé distribuce čerstvé betonové směsi, který pomáhá k využití maximální výrobní kapacity prefa výroben.
Podvěsná doprava slouží pro efektivní a bezpečný transport betonové směsi mezi míchacím centrem a místem následného zpracování.
Své uplatnění nalezne při transportu betonové směsi, kde je vzdálenost míchacího centra a forem na beton limitujícím faktorem při výrobě železobetonových prvků.
Transport betonové směsi je zajištěn podvěsnými vozy, které pojíždějí po kolejové dráze z ocelových profilů.
Kolejová dráha
Kolejová dráha je umístěna nad výrobním prostorem tak, aby provoz podvěsné dopravy nenarušoval hlavní výrobu a bezpečnost personálu.
V místech obslužné komunikace je zajištěn dostatečný průjezdný profil umožňující provoz kamionové dopravy.
Podvěsná doprava umožňuje provoz nejen na rovných úsecích, ale i ve stoupáních a zatáčkách.
Kolejovou dráhu lze umístit na nosné stěny výrobní haly nebo na vlastní ocelovou konstrukci.
Podvěsné vozy
Podvěsné vozy jsou tvořeny ocelovým rámem s podvozkem a nádobou na betonovou směs. Pojezd vozů je zajištěn pomocí elektropřevodovek řízených frekvenčními měniči.
Způsob vyprazdňování je zvolen v závislosti na typu konzistence přepravované betonové směsi.
Pro zavlhlé (sypké) betonové směsi jsou vhodným řešením nádoby se segmentovou výpustí. Otevírání výpusti probíhá automaticky pomocí hydraulického systému.
Pro tekuté a samozhutnitelné směsi SCC (Self-Compacting Concrete) se využívají válcové nádoby. Vyprazdňování je zajištěno otáčením nádoby kolem své osy o 180° nebo 360°. Pohon otoče zajišťuje elektropřevodovka.
Napájení a řízení podvěsných vozů probíhá pomocí sběračů umístěných na voze a troleje umístěné na kolejové dráze.
Podvěsnou dopravu lze plně automatizovat – viz Automatizace výroby.
Podvěsnou dopravu je pro její provoz vysoko nad výrobním prostorem nutné v místě výsypu doplnit o systém skluzů či distributorů betonu –…
Technické parametry
- objem nádoby
- 1–3,5 m3
- přepravovaný materiál
- zavlhlá/velmi tekutá betonová sm
- typ nádoby
- segmentová/válcová
- rychlost pojezdu
- 5–180 m/min (maximální rychlost)
- stoupání
- běžně 7°
- zatáčka
- až 90° – střední poloměr 3,5 m